@dwitagama: Karakter tumbuh dari pembiasaan

Kandungan ROKOK

59 Comments

dwitagamarokok.jpg Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4 000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh membawa maut. Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut. Di antara kandungan asap rokok termasuklah bahan radioaktif (polonium-201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di “kamar gas maut” bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, dan banyak lagi. Bagaimanapun, racun paling penting adalah Tar, Nikotin dan Karbon Monoksida.

Tar mengandungi sekurang-kurangnya 43 bahan kimia yang diketahui menjadi penyebab kanser (karsinogen). Bahan seperti benzopyrene iaitu sejenis policyclic aromatic hydrocarbon (PAH) telah lama disahkan sebagai agen yang memulakan proses kejadian kanser.

Nikotin, seperti najis dadah heroin, amfetamin dan kokain, bertindak balas di dalam otak dan mempunyai kesan kepada sistem mesolimbik yang menjadi punca utama penagihan. Sindrom ketagihan terhadap nikotin yang ditunjukkan dengan gejala gian, tolerans dan tarikan, adalah mungkin lebih hebat berbanding najis dadah. Malah daripada kajian saintifiknya nikotin itu juga sejenis najis dadah, sepertimana yang telah diiktiraf oleh dunia perubatan. Seseorang yang kehabisan rokok kadangkala berkelakuan seperti mengalami gangguan akal dan dalam keadaan yang amat tertekan sekali. Oleh itu terlalu sukar untuk sesiapa yang telah terjerat dengan ketagihan merokok, meninggalkan tabiat itu untuk selamanya, kecuali dengan ikhtiar yang serius dan kehendak Allah jua.

Nikotin turut menjadi punca utama risiko serangan penyakit jantung dan strok. Hampir satu perempat mangsa pesakit jantung adalah hasil punca dari tabiat merokok. Di Malaysia, sakit jantung merupakan menyebab utama kematian sementara strok adalah pembunuh yang keempat.

Karbon Monoksida pula adalah gas beracun yang biasanya dikeluarkan oleh ekzos kenderaan. Gas ini menjejaskan bekalkan oksigen ke tisu-tisu hingga ianya menjadi terencat dan akhirnya boleh menyebabkan maut sekiranya paras karbon monoksida di dalam badan melebihi 60%.

Apabila racun rokok itu memasuki tubuh manusia ataupun haiwan, ianya akan membawa kerosakkan pada setiap organ disepanjang laluannya, iaitu bermula dari hidung, mulut, tekak, saluran pernafasan, paru-paru, saluran penghazaman, saluran darah, jantung, organ pembiakan, sehinggalah ke saluran kencing dan pundi kencing, iaitu apabila sebahagian dari racun-racun itu dikeluarkan dari badan.

Kesan Asap Rokok Kepada Si Perokok Dan Orang Disekeliling
Si perokok bukan sahaja perlu bertanggungjawab pada diri sendiri tetapi turut bertanggung jawab pada orang disekeliling akibat daripada bahaya asap rokok. Asap rokok yang dihidu oleh perokok atau mereka yang berada di sekelilingnya, akan memasuki rongga mulut dan hidung melalui kerongkong ke paru-paru. Kandungan asap rokok akan menyebabkan kerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang ini. Ia boleh menyebabkan pelbagai penyakit di mulut, kerongkong, paru-paru dan barah. Asap akan melalui saluran pernafasan ke dalam paru-paru dan merosakkan saluran bronkus, menyebabkan bronkitis, penyakit di bahagian paru paru. Ia juga akan merosakkan pundi udara dalam paru-paru (alveoli) dan menyebabkan penyakit emfisima.

Asap rokok yang dihidu juga akan melalui saluran penghadaman dan pencernaan, yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit di bahagian esofagus, perut dan pankreas.

Racun dalam asap rokok yang larut air akan memasuki sistem saluran darah dan dibawa ke seluruh badan. Bahan nikotin, bukan saja memberi sifat ketagihan, malah menyebabkan saluran darah arteri menjadi sempit. Ia juga merosakkan dinding arteri dan akan memudaratkan organ berkaitan.

Kesan ini, dalam jangka panjang, akan menyebabkan simptom kebas pada kaki, jari, migrain, sakit kepala, pedih ulu hati, kekejangan otot kaki, serangan penyakit jantung dan sebagainya.

Racun rokok akhirnya disaring dalam buah pinggang dan dihapuskan dari badan melalui air kencing. Dalam proses ini pula, berlaku satu lagi keracunan hasil penguraian kimia asap rokok yang turut merosakkan buah pinggang. Racun dalam air kencing juga menyebabkan kerosakan pundi kencing.

Racun akibat merokok juga mempunyai kesan tindak balas terhadap ubat-ubatan. Secara umum diketahui merokok boleh menjejaskan fungsi beberapa kumpulan enzim di hati dan ada kalanya ia boleh memperhebatkan kesan sampingan sesuatu ubat itu.

Kesan Asap Rokok Terhadap Isteri Perokok Adalah :
– Melahirkan bayi yang kurang berat badan
– Melahirkan bayi yang tidak cukup bulan
– Lebih terdedah kepada kanser
– Mengurangkan kesuburan dan putus haid awal
Kesan Asap Rokok Terhadap Anak Perokok :
– Lebih mudah lelah
– Mendapat jangkitan paru-paru
– Pertumbuhan paru-paru kanak-kanak terganggu
– Mudah menjadi perokok apabila dewasa kelak

Statistik Kematian Akibat Tabiat Merokok
Di Malaysia, merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun; 30 peratus daripadanya disebabkan 10 jenis kanser, iaitu paru-paru, mulut, esofagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut, 50 peratus kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok dengan pecahan 25 peratus masing-masing.

Menurut Dr Sallehudin, lebih 100,000 perokok dimasukkan ke hospital kerajaan di seluruh negara akibat sakit jantung, kanser dan penyakit sekatan pulmonari kronik (COPD) dan lebih penting, negara mengalami kerugian kira-kira RM20 bilion setahun bagi menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti.

Faedah Berhenti Merokok
– Hidup lebih lama
– Dapat menghindari racun
– Dapat melindungi diri, keluarga dan orang lain daripada bahaya merokok
– Menjadi teladan yang baik kepada anak-anak
– Dapat meningkatkan kecergasan serta memiliki tubuh yang sihat
– Meningkatkan deria rasa dan bau
– Gigi lebih putih dan nafas lebih segar
– Dapat mengelakkan budaya membazir dengan menggunakan wang untuk membeli rokok kepada tujuan yang lebih baik dan bermanfaat.

Gunakan Kaedah Yang Betul Untuk Berhenti Merokok
– Tetapkan tarikh untuk berhenti merokok
– Yakinkan diri
– Buat nota peringatan
– Katakan pada diri anda, “Aku bukan perokok”
– Tumpukan pada hari ini
– Sentiasa berfikiran positif
– Dapatkan sokongan
– Lawan keinginan untuk merokok
– Gunakan Terapi atau rawatan yang sesuai
– Amalkan Petua 10 M untuk berhenti merokok

Sumber
– Pusat Racun Negara, USM Official Website
– Kementerian Kesihatan Malaysia Official Website
– Institut Kefahaman Islam Malaysia Official Website – IKIM Dalam Media – Berita Harian
– Sabahan.net
– Persendirian

Source: http://bahayarokok.blogspot.com/

Image: www.papuaweb.org/gb/foto/kawai/06l.html

About these ads

Author: Dedi Dwitagama

Working as Teacher at Vocational High School 50 Jakarta (SMK Negeri 50 Jakarta Timur), Trainer and Motivator on Drug Abuse, Leadership & HIV-AIDS Prevention, Education, ICT, Leadership, Character Building also as photografer. Please visit; http://dedidwitagama.wordpress.com, http://trainerkita.wordpress.com and http://fotodedi.wordpress.com

59 thoughts on “Kandungan ROKOK

  1. Rokok bukan cuma membahayakan perokok aktif tapi juga membahayakan perokok pasif. survey membuktikan perokok pasif lebih cepat mati akibat racun dalam asap rokok jika dibanding dengan perokok aktif, jadi jangan dekati orang yang sedang merokok

    Sy se7 sekali

    • lo gak ingin menjadi perokok pasif,jgn deket2 ma orang yang lagi ngerokok.or lo lagi liat orang merokok ambil rokok dari mulutnya.lalu berikan uang kpd siperokok uang buat mengganti rokok yang anda ambil…………………………………………..

  2. rokok jg bkn cuma mmbhayakan prokok aktif maupun pasif tapi rokok jg sngad brbhaya buat kantong perokok,,

    karna bisa mnimbulkan pnyakit KANKER bgi pra prokok

    yaitu kantong kering…

    benar, benar dan benaaaaar :D

  3. Mo tw donx smua zat2 yg tdpt di rokok… Klo bs yg zat buruk dan biasanya zat2 ntu digunakan bwt apa? Jwb secepatnya ya…

    Akan Sy upayakan

  4. Pingback: Rokok Plus « Ah… Chew!

  5. ngerokok itu nyandu banget..kalo dari kitanya g mau berhenti ya ga bakalan mau
    kayk ngedrugs aja
    kita g bakalan ketagihan melulu kalo kitanya emang g mau
    jadi jgn pada ngerokok deh
    bikin bahaya bagi semua orang..g kasian apaaaaa

    Rokok = drugs, membuat kecanduan dan mempengaruhi struktur serta cara kerja otak

    • Rokok itu nikmat Brooo…w, tapi kalau tdk hancurin kantong celana

      dalam kenikmatan ada ribuan zat beracum masuk dalam tubuh kita, thx dah berkomentar

  6. Bismillah…
    Saya setuju dengan “ketagihan” yang ditimbulkan oleh rokok. Efek ga baik dari itu adalah di neraka ntar.
    Waktu kecil, saya pernah membaca riwayat isra’ mi’raj rasulullah, ketika itu beliau shalla Allahu alaihi wasallama diajak jalan-jalan di neraka oleh malaikat jibril alaihissalam. Beliau diperllihatkan bermacam-macam model orang yang menerima balasan dari Hakim Yang Maha Adil, atas perbuatan mereka selama hidup di dunia. satu per satu Baginda Rasul bertanya kepada malaikat Jibril tentang model siksaan dan penyebabnya. Sampai pada suatu tempat, Baginda Rasul melihat sekumpulan orang yang menghisap rokok, menyuntikkan cairan ke dalam tubuh, dan lain-lain. Berhubung di zaman Baginda Rasul belum ada barang begituan, Baginda Rasul bertanya kepada malaikat Jibril:
    Rasul: Wahai Jibril, apa yang mereka sebut-sebut itu?
    Jibril: Oh, itu…. Itu barang-barang kesukaan mereka di dunia dulu.
    Kemudian, di depan orang-orang itu tersedia rokok, suntikan, alat sedot, dsb. Trus, mereka beramai-ramai menikmati barang kesukaan mereka masing-masing.
    Sub’hanallah….badan mereka langsung prothol!!! Daging mereka seperti dikelupas segmen demi segmen sekali sedot!!!
    Rasul:Lhoh lhoh lhoh…!!!! Kok bisa begitu wahai Jibril? Emangnya dulu mereka di dunia suka ngapain sih?
    Jibril:Ya gitu dech…..Mereka ketagihan barang begituan. Padahal udah pada diingetin, tapi masih tetep alot juga. Y udah……
    Oleh karena itulah saya berhenti merokok. karena siksa di akhirat lebih pedih, sodara-sodara!!!!

    Setujuuuu … trm ksh

  7. memang MUI ditugaskan tuk cari solusi kehidupan a.l : bila dalam rokok itu bikin batuk bronkhitis ( tetangga saya mati krn itu ) dan para petani tembako juga dlm status quo bahkan banyak yg gantung diri di musim panen raya pusat tembako temanggung krn harga dipermainkan ama tengkulak, pernah juga sangat mahal sehingga bingung belanja ada akhirnya hambur-hamburkan dg mabuk & zina dan kerusakan lain ( barang kali terkutuk oleh mata rante barang haram itu )walau ada yg dipake tuk bangun masjid dll..tp yg namanya alkoholpun ada manfaatnya tinggal tahukah seseorang ( perokok ) bahwa disana banyak kerusakan2 yang tak kalah banyaknya, bahkan ada banyak pabrik yg menyertakan bahan ganja untuk lebih enak dan bikin ketergantungan diperokok..7 kenyataannya memang perokok2 itu suka ketagihan iyaakhan ? jujur aja..bila lapar dipagi hari siperokok akan kenyang dg rokok dan belum puas hanya dengan sarapan nasi atau susu..yg lebih ngeri bila pergaulan diukur dg rokok..artinya yg gak ikut rokok dikatakan sok alim..sok sehat..gak toleran..memang ada rokok yg agak baikan ( tar ringan ) tp budaya merokok yang bikin pemborosan dan berbuat kurang manfaat lbh bahaya..solusinya segeralah taubat sbelum MUI keluarkan fatwa haram tersebut..mengikut kebenaran ( fatwa Ulama ) demi kemaslahatan tak ada buruknya dan terkesan santun taat..dan cari alternatif lain bagi perokok ada permint..makanan kecil bergizi tinggi yg bikin subur ketimbang rokok bikin mandul atau penyakit kehamilan, kanker, bronchitis dll..di eropa/barat banyak organisasi anti rokok, anti TV anti rasisme dll yg berani melawan arus dgn alasan akal.. disini mayoritas relegius & dgn budaya timurnya lbh dini antisipasi kemiskinan tersistem, & penjajahan moral serta korban promosi ” PRIA PUNYA SELERA ” DLL..moga kita dimenegertikan dipandaikan diarifkan diberanikan untuk mengatakan TIDAK untuk ROKOK, ATAU PALING TIDAK BILA KITA PIMPINAN PUNYA KEBIJAKAN UNTUK BAWAHAN : dilarang merokok selama bekerja ” sbg syarat jadi pegawainya, supaya lebih produktif gitu lho..DAN BUKAN BANGSA UDUD ( ASHABUL UDUD )

    Ini Pria yang punya komentar bagus, :D se7

  8. ada tak cara untuk tangani ketagihan

  9. saya sedang mengkaji bagaimana nak hadpi ketagihan terhadap rokok… jd saya memerlukan sokongan dari pihak yang sudi membantu…. saya tak snggup lihat ramai rakan2 saya terjebak dengan dunia negatif itu…

  10. siperokok berat nggak peduli dg bahaya yang mengancam jiwanya akibat rokok.padahal mereka tau bahaya setiap mengisap 1 batang rokok.Kesadaran berhenti merokok itu harus datangnya dari siperokok itu sendiri,tidak dari orang lain.

  11. nak cakap pun susah bila dah jadi taik rokok, cerita lah apa jenis penyakit pun atau naikan harga rokok sekalipun penagih rokok tetap gitu juga, tapi kalau harga rokok RM50 satu kotak, baru diaorang panjang akal sikit kot.

    Trm ksh Tuan …. menaikkan harga rokok bisa jadi salah satu cara kurangi pemasaran … diikuti pendidikan kesehatan dan efek nikotin harus terus dilakukan … trm ksh telah berkunjung dan berkomentar

  12. ngerokok ato yg d drh gw called ngecesss emank bahaya bgggggtttttt. ngapaen coba duit di buang2. tw g loe kl duit yg loe pke bwt bli rokok klo di tabung setahun aja.tu dh bs loe bwt bli motor sekelas megapro. itung aja sndiri…….(^-^).
    hidoep gerakan antirokok

  13. keren tolong tambain lagi supaya lebih bayak

  14. senang cerita, dan muda hentikan merokok….
    sila dengar baik baik…..

    1.ingin hidup lama boleh,tapi ingat jangan sesekali sentu rokok tu.jika anda dah sentu rokok tu memang pasti anda ingin cuda.

    2.cuda anda fikir apa anda dapat sekiranya anda merokok….. la akan membawah maut kan…. jadi lu fikir la sendiri…

    3.pendekan cerita…. jangan la sesekali cuda merokok sebab merokok tiada faedahnya… hanya membawah masalah besar kepada keluarga anda sendiri… PERCAYALAH apa yang saya cakap semua ni… kerana semua ni ada berkaitan dengan orang yang perokok…

    SEKIAN
    TERIMA KASIH… DARIPADA
    (JACKSON AREVALO FOO)

  15. wow, untung di keluarga saya dulu tidak ada yang merokok,

  16. artikel yang sangat bagus……

  17. You quickly find the treats and treasures, and slowly, you find the limitations. ,

  18. selamat dan sukses PAK DEDI>
    saya Agustina Dewi. sempat jadi aktivis anti narkoba di kampus ITS sekitar tahun 2000.
    sekarang saya sedang browsing info seputar rokok bersama anak-anak didik saya di SMP Tamansiswa kota Batu – Jawa Timur. sepertinya tulisan Bapak akan sangat membantu kami. tq.
    keep in touch ya PAK

  19. tulisan ini banyak beredar ya..hehe

  20. gw punya cowok yg perokok nie…
    gimana ya cara ngomong ke cowok gw biar dia tuh berhenti ngerokok…padahal dia jg tau bahaya merokok tapi tetep aja..coz dia tuh merokok dah lama bgd.

  21. gw benci bgt sama rokok
    dan lebih sebel lagi sama perokok
    yg dah jelas2 tau kalo ngerokok iru bahaya dan cuma ngerugiin, tp masih aja ngerokok
    ckckckck

  22. Pingback: Akibat Merokok « Brian's Blogoblog

  23. Sesuatu yang enak itu harus tahu batas, saya perokok tapi sebisa mungkin dapat menempatkan diri dimana saya bisa merokok – dimana tidak. Karena asap rokok buat orang lain yang tidak perokok efeknya sangat berbahaya. Perokok pasif jadinya. Ingat jangan bikin orang lain terganggu tapi sebisa mungkin bermanfaat. Menjadi orang NGERTI/ bijaksana untuk orang lain itu sulit tapi HARUS DICOBA.

  24. bagaimana cara mencegah penderita rokok ?

  25. Pingback: ROKOK ITU PEMICU KANKER « Catatan dr.kiki

  26. Perokok pasif lebih besar kena resiko kematian daripada perokok aktif. Maka dari itu, jadilah perokok aktif. Selain mengurangi resiko kematian,
    bisa menambah jumlah perokok pasif,
    bisa menambah hutang buat beli rokok,
    bisa menambah isi neraka karena menyiksa diri,
    bisa nambah apa lagi ya..

  27. rokok ibarat dawun ganja dapet kencanduangn kalua dari kita tidak bisa berhenti maka kita malah yg kena di tubuh kita dapet racun yg membuh diri sendiri mau pun asap ya mempengaruhi orang lain kali ya

  28. bagous laman web nih boleh searh for my asisgments

  29. Pingback: Alasan mengapa memilih Departemen Kimia | rahminurw09's blog

  30. Pingback: Kandungan Rokok | duniarokok

  31. Pingback: Kandungan Rokok | duniarokok

  32. Pingback: Dedi Dwitagama 2010 in review by Wordpress.com | Dedi Dwitagama

  33. @ abdulah, ambil roko dari peroko kasi duit buat gantiin roko yg uda diambil, abis itu ambil kembalian dari si perokok, bogem mentah kaya akan serat, makian penuh dengan JiGong (klo bisa ambil yg sendirian, ga lucu di kroyok)

    tolol maen ambil, u kira perokok segitu miskinnya 800 perak aja minta ganti?? sudah ngambil, pake gantiin, di katain “Lo ngeledek gw?? cari masalah mas??” mamposss….

  34. “SAY NO TO SMOKE”
    kata itu adalah kata yg sulit diungkapkan untuk para perokok,lebih dari 70% pelajar indonesia tlah kecandu oleh rokok dan sulit untuk melepaskannya,
    tetepi menurut saya,ketagihan dalam merokok itu semata-mata bukan lah kesalahan dari anak itu sendiri,melainkan orang tua yg kurang perhatian terhadap anak . orang tua beranggapan bahwa “biarlah anak terbiasa merokok sejak dini , kelak dewasa ia akan merokok juga” dan akibatnya banyak anak yg mengidap penyakit karna merokok…

  35. owh gitu … kasihan skali anak yg ortunya berfikiran spt itu … smg ga banyak, thx dah comment

  36. mn yg berbhay,perokok pasif atau perokk aktif?

  37. semua tergantung niat… dan lingkungan… masak ayah merokok kalau melihat anaknya merokok terus dilarang, kalau nyuruh anak berhenti ya mestinya kasih contoh dunk… alhamdulillah saya tidak merokok…

  38. AYOO.. BANTU KAMI UNTUK MEMINIMALISKAN PARA PEROKOK DI INDONESIA dengan cara click http://www.facebook.com/pages/STOP-Smoking/200503459988653 ,

    ITS NOT EASY TO BE HEALTHY, SO RESPECT ON YOUR BESIDE SMOKER :)

    And follow our twitter too @SAY_NO_SMOKING
    Thank you :)

  39. Terima kasih, perokok seperti saya terbantu dengan artikel ini, untuk mengurangi kabiasaan.

  40. Pingback: SIHAT TANPA ROKOK « laihsgbatu

  41. doakan gue supaya berhenti merokok.
    aammmiiiinnnn…

  42. perokok itu dermawan
    petanio di temanggung sana gak akan bisa hidupjika gak ada perokok

    perokok itu bernyali besar
    sudah tau mematikan… tapi masih juga di lakukan

  43. Artikel ini sangat bermanfaat untuk menginagatkan para pecandu rokok agar sadar bahwa merokok adalah tindakan yang merugikan.

  44. dah hampir 10 bulan stop rokok, mudah2an bisa stop rokok selamanya.

  45. I know this web page presents quality dependent content and extra
    material, is there any other site which provides such things in quality?

  46. Hey there! I understand this is sort of off-topic however I had to ask.
    Does building a well-established website like yours take a lot of work?
    I am brand new to writing a blog but I do
    write in my diary every day. I’d like to start a blog so I will be able to share my experience and views online. Please let me know if you have any kind of suggestions or tips for new aspiring blog owners. Thankyou!

  47. Hello! I could have sworn I’ve been to this site before but after reading through some of the post I realized it’s new to me.
    Nonetheless, I’m definitely delighted I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

  48. Merci. Semoga informasi yang kamu berikan selalu bermanfaat. Terus patenkan kalau kita bisa eksisi tanpa rokok.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 15,932 other followers